Offset setting on Hephestos 2 with heated print bed ?

• Hi everybody,

I have an Hephestos 2 printer with the heated bed option and I can't figure out how to get a fine tuned and steady offset.

First, when I do a hard reset with cold bed ( but heated bed installed under the plate), I can have the nozzle touch the plate to get the right offset.
    If then I level the plate in manual mode, disabling the auto-level function, all seems to be ok.

But, when I launch a print, with the bed heated at 70掳 and above, the offset goes wrong, the nozzle seats around 3 mm above the plate.

So each time I have to struggle multiple times with the offset tuning in the settings menu to get the right offset for my first layer.

I have also try to heat the bed and do a hard reset, surprisingly when the bed is hot, I cannot have the nozzle go down to the plate it stops around 3 mm above it at the max offset correction of 5mm.

I guess the induction sensor has some trouble dealing with the heated bed...

Does anyone here has the same problem ? Is there a specific procedure to solve this issue ?

Many thanks 馃槈

• Me pasa algo similar. Desde que instal茅 la cama, siempre tengo que regular el offset al encender la m谩quina. Es una verdadera lata. Por no decir que tengo que ajustar un poco la cama. Y todo esto con el autolevel en off. Porque en on es un verdadero drama.

• I have the same problem. Contacted BQ support and received a silly reply. Waiting for a real solution.

• Creo que he encontrado la soluci贸n. A ver si me se explicar...

Paso 1: Poner en OFF autolevel
    Paso 2: Ajustar cama para que este 100 % nivelada mediante el men煤, con los 3 puntos de referencia utilizando el sensor.
    Paso 3: Ajustar offset de la forma habitual.
    Paso 4: Empezar a imprimir una pieza para que la base caliente se encienda y coja su temperatura.
    Paso 5: Cancelar impresi贸n.
    Paso 6: Volver a ajustar el offset con la cama a煤n caliente.
    Paso 7: Imprimir la pieza. Deber铆a estar correcta.

Para las siguiente impresiones hay que calentar la cama previamente. Lo que significa iniciar una impresi贸n para despu茅s cancelarla cuando la cama est茅 caliente. Y acto seguido, volver a imprimir correctamente.

Sugerencia para la pr贸xima actualizaci贸n del firmware:
    - Esta claro que el sensor inductivo da lecturas diferentes si la cama caliente esta encendida o no. Se puede solucionar f谩cilmente el problema si se pudiera calentar la cama desde el men煤 para ajustar el offset correctamente.

Espero que le sirva de ayuda a alguien.聽

• MVP

Yo no tengo diferencias entre cama encendida y apagada. El problema tampoco se me reproduce con una secuencia clara. Estoy mirando posibilidades a ver si entre todos encontramos un patr贸n para poder centrar esfuerzos y solucionarlo.

• Pues animo a los que tengan problemas a que lo prueben. Porque ahora si que estoy contento. Lo dicho, si en la pr贸xima actualizaci贸n dieran la opci贸n de calentar la cama antes de iniciar la impresi贸n de una pieza se acab贸 el problema.

• Pues animo a los que tengan problemas a que lo prueben. Porque ahora si que estoy contento. Lo dicho, si en la pr贸xima actualizaci贸n dieran la opci贸n de calentar la cama antes de iniciar la impresi贸n de una pieza se acab贸 el problema.

Gracias por la explicaci贸n, tengo exactamente el mismo problema y es una l谩stima que BQ no ponga soluci贸n inmediata a los usuarios. La verdad es que estoy muy descontento con la respuesta dada por el servicio t茅cnico dici茅ndome que no ten铆an soluci贸n. Ruego a los se帽ores de BQ que nos proporcione, a todos los usuarios de la Hephestos 2 con cama caliente, una soluci贸n r谩pida y efectiva o que nos devuelva el dinero de la compra del kit. Estaba muy contento con la m谩quina hasta la instalaci贸n de la cama caliente. Desde que tengo 茅ste problema he pasado de usarla cada d铆a a dejar de usarla por largos periodos de tiempo. Es una verdadera l谩stima.

• I have the same problem. Contacted BQ support and received a silly reply. Waiting for a real solution.

I also have the same problem and they told me there was no solution so far. I am really disappointed with them after this problem. I really loved the way this printer worked before heated bed was installed. I would like BQ too offer a quick and good solution for all of us or give is our money back.

• So after many attempts, I guess I've found a "stable" way to have a good printing start allmost every time.
    Here is my procedure if it can help, I guess it depends on the room temperature :

• Launch a print
    • when bed reach it's temperature, around 70掳C for PLA in my case, cancel it.
    • wait it cool down for 5 minutes
    • restart the print, bed temperature should be around 45掳C, (If it's over 50掳 the print get stuck at auto leveling pass, just turn the printer off and then start again)

With that procedure I get the perfect Z Offset without tuning it each time, just one time 馃檪

I think that with a thermal sensor gun device I should see exactly when the bed reach 45掳.

• MVP

So after many attempts, I guess I've found a "stable" way to have a good printing start allmost every time. Here is my procedure if it can help, I guess it depends on the room temperature :
    • Launch a print
    • when bed reach it's temperature, around 70掳C for PLA in my case, cancel it.
    • wait it cool down for 5 minutes
    • restart the print, bed temperature should be around 45掳C, (If it's over 50掳 the print get stuck at auto leveling pass, just turn the printer off and then start again)

With that procedure I get the perfect Z Offset without tuning it each time, just one time 馃檪

I think that with a thermal sensor gun device I should see exactly when the bed reach 45掳.

Thanks for sharing your solution